Voľba uhlov útoku vo štvorhre

Voľba útočných uhlov úderu je jednou z najčastejšie nepochopených oblastí taktiky štvorhry.

Vo všeobecnosti platí, smeče a drop shots by mali byť priame alebo do stredu (krížne údery majú tendenciu byť samovražedné).

Uhly smečovania

Uhly smeču môžu byť rovné, do stredu alebo krížne. Keď hráte smeč na ktorúkoľvek stranu (priamy alebo krížny), máte dodatočnú možnosť výberu, či mierite na vonkajší okraj ihriska alebo mierite priamo na obrancu.

Mnoho hráčov preferuje krížne drops a smeče, hlavne preto, že si myslia, že tieto údery sú „pokročilé“. To ukazuje na zásadný nedostatok pozičného chápania.

Rovné smeče

Keď smečujete z rohu, tieto sú zvyčajne vašou najlepšou voľbou, pretože majú najkratšiu vzdialenosť.

Pamätajte: čím je vzdialenosť kratšia, tým menej času majú vaši protivníci na reakciu a tým rýchlejšie sa bude košík pohybovať, keď sa k nim dostane (košíky sa so vzdialenosťou veľmi spomalia kvôli odporu vzduchu).

Smeče sa do stredu

Smeče do stredu sú dobrým spestrením, pretože v obrancoch často vyvolávajú neistotu, kto má zobrať košík.

Keď smečujete zo stredu (na rozdiel od smeču z rohu), mierenie smeča smerom do stredu je obzvlášť účinné, skutočne je to taká dobrá voľba, že by to malo byť takmer automatické. To je preto, že:

  • Prejde najkratšiu vzdialenosť, takže vaši protivníci majú najmenej času na reakciu.
  • Vaši súperi si možno nie sú istí, kto má zahrať.
  • Ponúka najmenej efektívne uhly protiútoku pre vašich protivníkov.

Tento posledný bod je dôležitý: pre vašich súperov je ťažké zahrať akékoľvek protiútoky, pretože vy aj váš partner ste už umiestnení pozdĺž stredovej čiary. Všetky možné odpovede súpera sú vami pokryté.

Keď smečujete z rohu, stredná čiara ihriska nie je presne tam, kam by ste mali mieriť. Mierte radšej medzi hráčov (zvyčajne to znamená mierte mierne trošku mimo na rovnú stranu, keďže obranca krížom cez ihrisko bude pravdepodobne bližšie k stredu ako rovný obranca).

Krížne smeče

Zvyčajne by ste sa mali vyhnúť ich hraniu, pretože majú najdlhšiu letovú vzdialenosť. Pretože košík letí ďalej cez ihrisko, trvá dlhšie, kým dosiahne rovnakú vzdialenosť od siete a tiež sa dramaticky spomaľuje počas letu.

Výsledkom je, že váš smeč cez ihrisko bude pomalší ako priamy smeč a obranca bude mať viac času na reakciu (je to jednoduchá geometria).

Aby to využil, dobre postavený obranca bude stáť bližšie k sieti ako jeho partner pokrývajúci rovný uhol. Tým, že sa obranca dokáže postaviť bližšie k sieti, môže hrať oveľa efektívnejšie protiútoky.

Navyše, uhly pre protiútok sú oveľa lepšie, keď hráte smeč krížom cez ihrisko. Obrancovia zvyčajne zahrajú priamu odpoveď aj lift vám môže spôsobiť problémy, ale priamy drive je absolútne smrteľný.

Samozrejme, sú príležitosti, kedy je dobrý úder krížny smeč; ale zvyčajne len vtedy, keď boli súperi nútení opustiť pozíciu. Ak dobre pokrývajú ihrisko, mali by ste sa pravdepodobne vyhnúť krížnemu smečovaniu.

Mierenie na obrancov

Mierenie na obrancov je veľmi efektívna taktika. Najzraniteľnejšie miesto je okolo bokov obrancu na strane rakety, pretože je to miesto, kde obrana backhandom začína byť menej efektívna, ale obrana forhendu je stále nešikovná.

Ak mierite na tento bod, môžete spôsobiť, že váš súper nebude mať istotu, či má hrať backhand alebo forehand, a tiež sťažíte mnohé z jeho úderov, pretože jeho švih rakety je kŕčovitý.

Strmé alebo ploché?

Väčšinu času by ste mali smečovať čo najstrmšie. Špičkoví hráči robia atletické skoky do výšky, aby mohli hrať smeč s ešte strmším uhlom (jump smeč).

Výhodou strmého smeča je, že je oveľa ťažší protiútok, pretože košík bude pri zásahu obrancu hlbšie pod výškou siete.

Ako príležitostné spestrenie si však môžete zahrať aj plochejší smeč. Toto je účinné, ak vaši súperi pomaly zdvihnú rakety z nízkej obrannej pozície. Ak hráte plochý smeč, zvyčajne je najlepšie mieriť priamo na súpera (úderom smerom na jeho hlavu, alebo hruď). Niektorí hráči, najmä tí s dlhými rukami, majú problém vyrovnať sa s týmito strelami.

Buďte opatrní pri plochých smečoch. Ak ich udriete príliš tvrdo, pôjdu von zo zadnej časti ihriska!

Drop shot uhly

Vo väčšine ohľadov sa drop shoty riadia rovnakými princípmi ako smeče.

Rovno, krížom alebo do stredu?

Rovnako ako pri smečoch, vaša predvolená voľba by mala byť priama. Veľmi dobrou voľbou sú aj drop shots do stredu (medzi hráčov).

Zvyčajne by ste sa mali vyvarovať krížnemu drop shot , pretože dávajú obrancovi príliš veľa času, ako pri smečoch, aj tu vás vystavia smrtiacemu protiútoku: net kills, pushes a drives sú vražedné.

Smerovať údery na obrancov je zbytočné

Na rozdiel od smečov nie je žiadna výhoda v mierení úderov na súperov. Keď hráte priamy úder alebo krížny, zamierte medzi bočné čiary: pre obrancov je to o niečo ďalej.

(Keď hráte drop shot do stredu, snažte sa ho umiestniť medzi protivníkov a spôsobiť maximálny zmätok.)

Útočné uhly pre predného hráča

Net shots

Zvyčajne je najlepšie hrať priamo alebo do stredu, pretože potom bude vaša strana dobre pokrytá pre nasledujúce údery; pri krížnom net shot sa však vaše ihrisko mierne otvorí na priame protiútoky (net shots, pushes alebo dokonca plytké lifts).

Ďalším dôležitým rozdielom medzi priamymi a krížnymi net shots je to, že priame net shots možno hrať s rotáciou. Krížne údery cez ihrisko nikdy nemôžu použivať rotáciu.

Napriek tomu sú strely cez ihrisko mimoriadne užitočné, keď sa použijú v správnom čase. Ak sa pustíte do súboja na sieti, potom vám útok často môže zabezpečiť úder krížom cez ihrisko zahraní mimo súpera.

Pushes

Pushes sa zvyčajne hrajú priamo po bočných čiarach, pretože pushes cez ihrisko zvyčajne prejdú cez oblasť úderu súpera.

Ak sa však súper približuje k sieti z priameho obranného postavenia a ak sa jeho partner už začal presúvať do zadnej útočnej pozície, potom môže byť úderom pretlačenie krížom cez ihrisko (zahranie košíka do otvoreného priestoru priestoru).

Napríklad:

  1. Váš partner hrá priamy smeč.
  2. Obranca zahrá priamy blok k sieti a začne sa pohybovať, jeho partner sa začne presúvať za ním do zadnej útočnej pozície
  3. Hráte push cez kurt do priestoru, ktorý práve uvoľnil jeho partner.

Pushes do stredu sú takmer zbytočné vo všetkých situáciách. Pamätajte si: pushes je prihrávka. Ak ju zahráte smerom do stredu, dopredu sa pohybujúci hráč ju ľahko zachytí.

Net kills

Ak je net kill strmé a ostré, naozaj nezáleží na tom, kde ste ho umiestnite  – len sa uistite, že ste ho umiestnili na ihrisko! Súperi nemajú reálnu šancu tento úder vrátiť, bez ohľadu na uhol.

Nie všetky net kills sú však strmé. Keď je net kill trochu plochejšie, oplatí sa hrať rovno, pretože to dáva vašim súperom menej času (priama trasa je najkratšia) a menej príležitostí na vrátenie. Net kill rovno tiež znamená, že máte dobrú pozíciu na pokrytie možnej sieťovej odpovede.

Keď však hráte net kill na absolútnom limite svojho dosahu, nebudete mať inú možnosť, ako to hrať krížom cez kurt.

Drives

Pripomeňme, že drives sú zvyčajne najúčinnejšie, keď sa hrá priamo na súpera. Účinnosť drives ako útočného úderu závisí od toho, aký tlak dokážete vyvinúť na jedného súpera.

Z tohto dôvodu má zvyčajne zmysel nasmerovať drive na obrancu, ktorý práve vrátil smeč. Funguje to preto, že mu nedáte takmer žiadny čas na prípravu po poslednom údere, môže byť v nerovnováhe a jeho raketa sa pravdepodobne nevrátila do dobrej obrannej pozície.

Ak je váš útočný drive úspešný, obranca zvyčajne vráti košík späť vašim smerom (so slabým protipohybom). Základnou myšlienkou teraz je pokračovať v hre na tohto jedného obrancu, keď budú jeho reakcie slabšie, posuniete sa ďalej. Pre obrancu je mimoriadne ťažké uniknúť z tohto cyklu, keď už začne.

Nepresmerujte svoj útok na druhého obrancu bez veľmi dobrého dôvodu. Zvyčajne je efektívnejšie udržať tlak na jedného hráča.

Obzvlášť účinnou útočnou kombináciou je priamy smeč, po ktorom nasleduje séria priamych útočných drives. Použite tento útok, keď máte šancu, pretože vyvíja maximálny tlak proti jednému obrancovi.